Sunday 29 July 2012

Sudut Maklumat 

  1. Firaun

Firaun ( فرعون ) atau Pharaoh (פַּרְעֹה Par‘ō); merupakan gelaran yang merujuk kepada pemerintah Mesir ketika tempoh pra-Kristian dan pra-Islam.Firaun' merupakan perkataan yang diambil dari bahasa Arab (al-Qur’an) tentang panggilan raja Mesir. Ia juga berasal dari Bahasa Mesir Pr-Aa bermaksud 'Rumah Besar', digunakan ketika Kerajaan Lama sebagai sebahagian dari frasa seperti 'smr pr-Aa' bermaksud 'Penghuni Rumah Besar', dengan rujukan khas kepada mahkamah atau istana itu sendiri.(Maklumat daripada wikipedia )

Firaun
Ketua kerajaan Mesir Purba dipanggil firaun.Perkataan ini berasal daripada perkataan Yunani,iaitu pharaoh yang bererti rumah yang agung bermakna pihak ataupun kuasa yang mengenakan pembayaran cukai terhadap tanah dan harta.Rumah yang agung ini merujuk kepada istana dan raja yang memerintah,iaitu firaun.

Saintis Perancis Memeluk Islam Setelah Mengkaji Penemuan Mayat Firaun Pada pertengahan tahun 1975.

2.  Politeisme

Politeisme ialah kepercayaan kepada banyak Tuhan.

3.  Penemuan Makam Tutankhamun II

Howard Carter
Pada tahun 1922 seluruh dunia telah gempar apabila sebuah makam diraja yang amat masyhur,iaitu Makam Tutankhamun II ditemui oleh pengkaji Mesir Purba,Howard Carter.
Makam Firaun Tutankhamun 
Penemuan ini berlaku setelah 30 tahun usaha menggali cari di lembah yang dikenali sebagai Lembah Raja di Thebes dijalankan.Mayat emas yang beratnya lebih kurang 11 kilogram.Turut ditemui ialah koleksi artifak Mesir Purba yang mengagumkan.


 4.  Jasa Imhotep

Patung Imhotep di Louvre





Jasa Imhotep yang paling besar ialah pembinaan piramid Sakkara.Piramid Sakkara ini merupakan piramid yang tertua dan binaan batu yang pertama di dunia.Piramid ini dibina untuk Firaun Djoser,iaitu firaun kedua pada dinasti ketiga.
Piramid Sakkara

















5.   Hieroglif


Hieroglif ialah tulisan awal Mesir dan merupakan tulisan bergambar.Tulisan ini berkembang ke tulisan hieratik,tulisan berangkai.Pada tahun 700 S.M.,tulisan hieratik ini berkembang ke tulisan demotik.

Hieroglif yang biasa ditulis ketika zaman Yunani-Rom



Tulisan Hieratik























































Replika tulisan Demotik pada Batu Rosetta














6.  Dokumen Perubatan Mesir Purba


Buku serta catatan tentang perubatan ini telah ditemui di dalam makam Firaun Khufu dan catatan tentang perubatan yang tertua yang telah ditemui adalah pada tahun 1600 S.M. yang telah disalin beberapa kali oleh para jurutulis diraja sejak zaman berzaman. 















No comments:

Post a Comment